دستورالعمل تهیه CBCT

CBCT

CBCT

دستورالعمل تهیه CBCT جهت طراحی اقلام در سیستم DIOnavi

 

موارد زیر در فایل CBCT ارسالی از سوی مراکز رادیولوژی باید رعایت شود:

– بیمار به هیچ وجه حرکت نداشته باشد.

– کل ابعاد دو فک باید در تصویر باشد بصورتی که عصب در فک پایین و حفره سینوسی در فک بالا بصورت کامل، مشخص و  واضح باشد. (Full Arch)

** در برخی موارد CBCT به صورت Full Arch گرفته می شود ولی توسط رادیولوژیست و یا اپراتوار دستگاه، یک سری تغییرات در آن اعمال می شود که باعث ایجاد اختلال در روند DIOnavi Planning  خواهد شد، برای مثال:

I. برش در Horizontal Plane : در صورتی که طرح درمان شامل فک بالا و پایین بیمار باشد و فکین در سطح اکلوزال کات شده باشند، در این صورت هر فک به صورت جداگانه قابل دسترس خواهد بود که در اینصورت بایستی دو Planning انجام شود؛ یا در صورت برش از قسمت بالا و پایین فکین، عصب در فک پایین و حفره سینوسی در فک بالا بصورت کامل در دسترس نخواهد بود؛ لذا CBCT باید به صورت کامل از هر دو فک تهیه گردد.

II. برش در Sagittal Plane : بخصوص در نواحی خلفی چنانچه در طرح درمان باشد.

III. برش در Frontal Plane : به ویژه در نواحی قدامی و نقاط تیز دندان ها، این مشکل دقت و توانایی طراح را هنگام Merge کردن فایل CBCT با فایل اسکن دهانی بیمار کاهش می دهد.

 

 

 

 

 

۳- فک بالا و پایین در حدود ۳ میلیمتر از هم فاصله داشته باشند. (Open Bite  بودن)

 

 

۴- سایز Slice ها با ضخامت حداکثر 1 mm باشد.

 

۵- فایل با فرمت دایکام (DICOM ) و مولتی فریم باشد.

۶-  در موارد زیر بایستی از Splint هنگام گرفتن CBCT در دهان بیمار استفاده شود :

  • در صورتی که بیمار بی دندانی وسیع داشته باشد.
  • در صورتی که بیمار روکش فلزی و یا پرکردگی های وسیع در دهان دارد، احتمال ایجاد دیستورشن در تمام نقاط فکی او با توجه به طرح درمان دندانپزشک وجود دارد، بنابراین چنانچه بیمار بدون همراه داشتن Splint به مرکز رادیولوژی مراجعه نمود، لطفا پیش از گرفتن CBCT این موضوع را به دندانپزشک یادآور شوید.

I. در مورد بیمارانی که ریم اکلوزالی ندارند (انتهای آزاد)، قبل از گرفتن CBCT از بیمار در مورد حس تماس Markerها با بافت لثه در تمام نقاطی که Marker وجود دارد پرسیده شود و سپس به گرفتن CBCT اقدام گردد. برای اطمینان از تماس کامل Splint با بافت لثه بیمار      می توانید از رول پنبه یا گاز استریل در نواحی بی دندانی برای بیمار استفاده نمایید و از بیمار خواسته شود که آن را گاز بگیرد.

II. در مورد بیمارانی که ریم اکلوزالی دارند، حتما قبل از گرفتن CBCT، Bite بیمار باید به صورت دقیق توسط دندانپزشک معالج تنظیم و ثبت شود؛ در غیر این صورت Splint زمان گرفتن CBCT داخل دهان بیمار بر اثر نیروهای وارده جابجا خواهد شد و بدلیل عدم انطباق، دقت لازم زمان طراحی از بین می رود.

III. بعد از گرفتن CBCT حتما CBCT گرفته شده از لحاظ عدم وجود Gap بین بافت لثه و Splint بررسی شود و در صورت وجود Gap در همان جلسه CBCTتکرار گردد.

IV. تمام اقلام دریافتی پس از مراجعه بیمار برای CBCT ، مجددا به شرکت دایوپارس ارسال شود. ( اقلام شامل : Bite Registration ،  Splint، کست فک بالا و پایین بیمار).

 

 

نکات مهم :

  1. در صورتی که CBCT بیمار قدیمی باشد و بیمار بعد از آن درمان پروتزی وسیع داشته و یا بافت لثه دچار تغییر شده باشد، فایل CBCT قدیمی با اسکن جدید دهان و یا کست بیمار مطابقت نخواهد داشت.
  2. فایل CBCT فقط با فرمت دایکام برای شرکت ارسال گردد و نیازی به ارسال عکس رادیولوژی بیمار برای شرکت نیست. پیشنهاد می گردد عکس رادیولوژی برای دندانپزشک ارسال شود تا ضمن دسترسی همزمان دندانپزشک و دیجیتال سنتر به اطلاعات CBCT بیمار، ارتباط بهتر دندانپزشک و سنتر در مرحله ی طراحی امکان پذیر باشد.
  3. در صورت نداشتن ارتباط اینترنتی با شرکت دایوپارس، لطفا سی دی های CBCT به صورت سالم و بدون خش ارسال گردد.
  4. در صورت وجود هرگونه سوال، لطفا با شماره تلفن 42893-021 داخلی 990 و 995 تماس حاصل فرمایید.