بخش دهم  آشنایی با درمان های پزشکی؛

پس از جراحی کشیدن دندان چه نکاتی را باید رعایت کرد

پنج‌شنبه,29 آگوست, 2019 - 1:48

دایوپارس- پس از جراحی ها برگه ای با عنوان دستورات پس از عمل در اختیارتان قرار هست می گیرد که نمونه ای از آن در اینجا آورده شده است.

  • از شستشوی مکرر دهان در روز جراحی خودداری فرمایید.
  • از روز دوم دهان را با محلول سرم فیزیولوژی یا آب نمک یا محلول ضد عفونی تجویز شده بعد از هر غذا ودرساعت بیداری هر سه ساعت غرغره کنید.
  • نشت خونی بعد از جراحی دهان به مدت چندین ساعت طبیعی است.

کشیدن دندان

 

 

در صورت بروز خونریزی گاز استریل بر روی ناحیه جراحی شده قرار داده و با دندانهای مقابل روی آن به مدت ۲۰-۱۰ دقیقه فشار ممتد وارد آورید. در صورت ادامه خونریزی این عمل را تکرار نمایید. از تعویض گاز با فواصل کوتاهتر از ۱۵ دقیقه خودداری نمایید.

 

۴- بعد از بیرون آوردن دندان گاهی لخته از حفره دندان کشیده شده جدا می گردد که اصطلاحا (حفره خشک) نامیده می شود. این امر چند روز بعد از جراحی موجب تشدید درد می شود که در این صورت با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

 

5- بعداز انجام جراحی، روی زخم درداخل دهان را پوسته خاکستری رنگی میپوشاند و دهان تا چند روز بدمزه و نفس اندکی بوی نامطبوع دارد. این حالات طبیعی هستند و نشانه وجود عفونت نیستند.

 

۶- روز اول از رژیم غذایی مایع یا نرم استفاده فرمایید و از روزهای بعد میتوانید در صورت عدم ناراحتی از غذاهای معمولی استفاده فرمایید. صرف غذای کافی بعد از جراحی ضروری است و در التيام و بهبودی شما تاثیر بسزایی دارد. توجه کنید از فشار مستقیم لقمه غذایی روی ناحیه بخیه تا یک هفته پرهیز شود.

۷- تورم و درد بعد از جراحی قابل انتظار است. کاربرد کیسه یخ بر روی صورت بلافاصله پس از جراحی و ادامه آن تا شش ساعت بعد در کاهش تورم موثر خواهد بود.

 

 

8- حداکثر تورم پس از جراحی ۲۴ تا ۴۸ ساعت بعد از جراحی است و سپس بتدریج کاهش و طی حدود یک هفته تا ده روز از بین میرود.

 

9- از کشیدن سیگار و پیپ و مصرف نی برای نوشیدن مایعات تا روز بعد خودداری شود.

 

۱0- قرار دادن دو بالش در زیر سر در زمان خواب توصیه می شود.

 

۱۱- مسواک کردن دندانها از فردای روز جراحی بدون اشکال است. فقط دقت کنید تا یک هفته پس از جراحی از مسواک زدن مستقیم روی بخیه ها خودداری شود ولی پس از یک هفته مسواک کردن روی بخیه بلا مانع است.

“برگرفته از کتاب آشنایی با درمان های دندانپزشکی- پاسخ به 101 پرسش متداول مراجعه کنندگان به کلینیک های دندانپزشکی”