١٧ تا 25 سالگی بهترین زمان برای جراحی دندان عقل است

یکشنبه,15 ژانویه, 2017 - 1:43

دایوپارس- دبیرعلمی بخش جراحی دهان، فک و صورت یازدهمین کنگره دندانپزشکان عمومی ایران معتقد است که جراحی دندان عقل در سن ١٧ تا 25 سالگی و برای افرادی پیشنهاد می شود که تاج دندان آنها تشکیل و قسمتی ازآن یا تمام تاج در داخل حفره دهان مشهود شده است.

به گزارش روابط عمومی، “دکترعلیرضا جهانگیرنیا” در یازدهمین کنگره دندانپزشکان عمومی ایران افزود: در سنین بالای 30 سال اگر دندان عقل عفونت و کیست نداشته باشد و موجب آسیب، درد و تورم در دهان نشود ، پیشنهاد می شود که از دهان خارج نشود.
وی بیان کرد: در این سنین استخوان فک متراکم شده و اگر دندان عقل مشکلی ایجاد نکند، نیازی به جراحی و خارج کردن دندان نیست.
دکتر جهانگیرنیا افزود:اما اگر نیاز به جراحی دندان باشد، باید دندان پزشکان عمومی متبحر یا متخصصان جراحی دهان ، فک و صورت این کار را انجام دهند.
دبیر علمی بخش جراحی دهان فک و صورت کنگره یازدهم دندانپزشکان عمومی ایران گفت : علت نامگذاری دندان عقل این است که دیرتر از سایر دندان ها و در زمان عاقل و بالغ بودن فرد رویش می کند.
دکتر جهانگیرنیا افزود:چون دندان عقل دیرتر درمی آید ، یا با زاویه خارج می شود یا دچار پوسیدگی می شود و معمولا در فک جایی برای رویش آن وجود ندارد و از طرفی نقش زیادی نیز در جویدن ندارد ، لازم است که از حفره دهان خارج شود .
وی ادامه داد : اگر در فردی فک برای دندان عقل جا نداشته باشد یا پوسیدگی ایجاد شده باشد و ترمیم به نفع دندان نباشد ، دندان جراحی یا کشیده می شود.
جهانگیرنیا در خصوص پوشش بیمه ای جراحی دندان عقل اظهار داشت:بیمه های تامین اجتماعی و خدمات درمانی جراحی دندان عقل را پوشش بیمه ای می دادند اما اخیرا این پوشش بیمه ای حذف و فقط کشیدن ساده دندانها تحت پوشش بیمه است. البته برخی بیمه های تکمیلی پوشش می دهند.