نگاهی به تاریخچه انجمن پروستودونتیست­ های ایران

چهارشنبه,13 دسامبر, 2017 - 12:36

دایوپارس – همزمان با شروع هفدهیمن انجمن علمی پروستودونتیست های ایران در  تایخ 5 دی ماه مروری بر تاریخچه انجمن پروستودونتیست­ های ایران خواهیم داشت.

انجمن پروستودونتیست­ های ایران قدیمی ­ترین انجمن تخصصی دندانپزشکی کشور بوده و از لحاظ قدمت و سابقه بعد از انجمن (جامعه) دندانپزشکی ایران، دومین انجمن علمی دندانپزشکی کشور محسوب می ­شود.

اصولا متخصصان پروتز در کشور همواره در خط مقدم تحولات علمی و صنفی قرار داشته­ اند که یکی از مهمترین اقدامات آنها تشکیل انجمن پروستودونتیست­ های ایران بوده است.

پس از تشکیل انجمن دندانپزشکی ایران، کم کم نیاز به تاسیس یک انجمن تخصصی دندانپزشکی نزد متخصصان پروتز احساس شد. همین نیاز باعث شد تا در تابستان سال 1355، تعدادی از متخصصان برجسته پروتز کشور دور هم جمع شده و ایده تشکیل یک انجمن تخصصی برای متخصصان پروتز را جهت انجام کارهای علمی و پژوهشی مطرح کردند. این افراد عبارت بودند از خانم دکتر هان یانک آذرمهر و آقایان دکتر پرویز آذرمهر، دکتر نیکزاد جاوید، دکتر جعفر دادمنش و دکتر ایرج شفق. بدنبال تهیه اساسنامه توسط دندانپزشکان مذکور، با توجه به امکانات موجود آن زمان درباره محتوای آن اطلاع رسانی صورت می­ گیرد. گروه هدف این اطلاع رسانی کلیه دندانپزشکانی بودند که از دید وزارت علوم و تحصیلات عالیه وقت، متخصص یکی از رشته های پروتز شناخته می­ شدند.

سرانجام در روز 19 آبان ماه 1355 خانم و آقایان دکتر پرویز آذرمهر، دکتر هان یانک آذرمهر، دکتر محسن آذربال، دکتر حمید ارفعی، دکتر ابوالقاسم بلوری، دکتر نیکزاد جاوید، دکتر بیژن خاکنگار مقدم، دکتر جعفر دادمنش، دکتر پروانه رئیسی، دکتر ایرج شفق، دکتر گریگور شیرینیان، دکتر محمد عدالت، دکتر احمد علوی، دکتر پریوش فره وشی، دکتر هوشنگ قصریان کاشانی، دکتر فرهاد وحیدی، دکتر مهرانگیز وفا و دکتر علی یارمند، به عنوان 18 نفر موسسان آکادمی پروستودونتیست های ایران، در محل جامعه دندانپزشکی ایران تشکیل جلسه داده و اساسنامه آکادمی را تصویب کردند. پس از آن انتخابات هیات مدیره آکادمی انجام شد که بر اساس نتایج آن، دکتر پرویز آذرمهر بعنوان رئیس، دکتر جعفر دادمنش بعنوان قائم مقام و دکتر حمید ارفعی، دکتر ایرج شفق و دکتر محسن آذربال بعنوان اعضای نخستین انجمن تخصصی دندانپزشکی کشور انتخاب شدند.

بدین ترتیب آکادمی پروستودونتیست های ایران از این تاریخ رسما به عنوان اولین انجمن تخصصی دندانپزشکی و قدیمی ترین تشکل دندانپزشکی کشور بعد از انجمن دندانپزشکی ایران آغاز بکار نمود.

انتخابات دور بعدی هیات مدیره به دلیل شرایط پرالتهاب زمستان 1357 برگزار نشد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی و بخاطر شرایط خاص سال ­های نخست پس از پیروزی انقلاب، انتخابات با چند سال تاخیر در سال 1362 در هتل آستوریا (هویزه فعلی) انجام گرفت که دکتر حسن سازگارا به عنوان ریاست هیات مدیره آکادمی منصوب شدند.

 

 تاریخچه پروستودونتیست­

 

با وجود جنگ تحمیلی و تغییر ضروریات کشور فعالیت انجمن ­های علمی نیز تحت تاثیر قرار گرفته و در خاموشی و سکون فرا رفتند زیرا ساختار قانونی لازم برای آن­ها تعریف نشده بود. بدین سبب هیات مدیره فوق بمدت 14 سال در سمت خود باقی ماندند. در این سال­ ها آکادمی فعالیت­ های محدودی داشت که به برگزاری برنامه­ های سخنرانی علمی برای متخصصین پروتز بصورت سالی یک یا دو بار منحصر می­شد.

پس از انتخابات ریاست جمهوری در سال 1376، مجوز تاسیس انجمن­ های علمی تخصصی توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صادر شد. در نتیجه، آکادمی پروستودونتیست های ایران با تغییر نام به انجمن پروستودونتیست های ایران و با فرم و تشکیلات جدید، حیات مجدد خود را در دوره نوین آغاز نمود و باز هم نخستین انجمن تخصصی بود که بعد از انقلاب انتخابات خود را برگزار کرده و هیات مدیره را تشکیل داد.

انتخابات اولین دوره هیات مدیره جدید در سال 1378 صورت گرفت و بر اساس آن دکتر جعفر دادمنش به عنوان رئیس و دکتر حسن سازگارا به عنوان قائم مقام تعیین شدند. دکتر اسماعیل اسدزاده، دکتر فرامرز علایی و دکتر اکبر فاضل نیز بعنوان اعضا و دکتر حمید پاک نهاد بعنوان بازرس منصوب شدند. جلسات ابتدا در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه تهران و سپس در مطب دکتر دادمنش انجام می گرفت.

دکتر دادمنش زحمات بسیاری برای شکل گیری مجدد انجمن کشیدند. در زمانی که شاید افراد کثیری اعتقادی به موجودیت انجمن یا کنگره های تخصصی پروتز نداشتند، ایشان تلاش فراوانی برای اعتلای رشته پروتز در ایران نمودند. از جمله اقدامات ایشان، جلسات فصلی و گاها ماهیانه برای متخصصین پروتز بود که در محل قدیم سازمان نظام پزشکی برگزار کردند و اساتید رشته پروتز به ایراد سخنرانی می پرداختند و پذیرایی نهار و یا شام صورت می گرفت. متاسفانه گاها استقبال کمی از این جلسات توسط متخصصین به عمل آمد که در نتیجه به مرور جلسات فصلی به سمت خاموشی رفت.

دکتر جعفر دادمنش برای دوره دوم نیز ریاست هیات مدیره را بر عهده داشتند اما این بار دکتر غلامرضا غزنوی بعنوان قائم مقام در کنار ایشان بودند و دکتر محمدحسن شاهرودی، دکتر مهران نوربخش و دکتر علیرضا کشواد بعنوان اعضا منصوب شدند. دکتر حمید پاک نهاد مجددا بعنوان بازرس انتخاب شدند.

سال 1382 همزمان با کنگره سوم، سومین دوره انتخابات انجمن نیز برگزار شد و دکتر غلامرضا غزنوی که در دوره دوم قائم مقام بودند به عنوان ریاست انجمن انتخاب شدند. دکتر محمدحسن شاهرودی بعنوان قائم مقام و هم چنین دکتر مهران نوربخش، دکتر کاوه سیدان و دکتر علیرضا خائف بعنوان اعضای انجمن در دوره سوم منصوب شدند. دکتر محمدحسن سالاری برای نخستین بار در این دوره بعنوان بازرس منصوب شدند که تاکنون در این سمت هستند.

در سال 1384 و در کنگره پنجم، انتخابات دوره چهارم انجمن برگزار شد و دکتر حسن سازگارا به ریاست هیات مدیره انتخاب شدند. دکتر غلامرضا غزنوی نیز از این دوره بعنوان قائم مقام در کنار دکتر سازگارا به همکاری با انجمن ادامه داده و در دوره­ های بعدی انجمن نیز همیشه سمت قائم مقامی انجمن را برعهده داشتند. دکتر کاوه سیدان، دکتر محمدحسین دشتی و دکتر مجید ناصرخاکی بعنوان اعضا در این انتخابات منصوب شدند.

در اسفندماه 1385 نخستین شماره خبرنامه فارسی انجمن پروستودونتیست های ایران چاپ گردید. در این خبرنامه بخش هایی چون اخبار، برنامه های علمی، مصاحبه با متخصصین پروتز داخل و خارج از کشور، مقالات علمی متخصصین پروتز و غیره وجود داشت. خبرنامه بصورت فصلی و به مناسبت های مختلف چاپ می گردید.

در انتخابات سال 1386 دکتر کاوه سیدان که در دوره سوم و چهارم از اعضای انجمن بودند به ریاست انجمن منصوب شدند. دکتر حسن سازگارا، دکتر محمدحسین دشتی و دکتر مجید ناصرخاکی بعنوان اعضا منصوب شدند. به روال گذشته دکتر غلامرضا غزنوی و دکتر محمدحسن سالاری به ترتیب بعنوان قائم مقام و بازرس انجمن به فعالیت خود ادامه دادند.

مجله انگلیسی انجمن پروستودونتیست های ایران با عنوان( Journal of Iranian Association of Prosthodontists JIPA) طی 3 فصل نامه چاپ گردید که نخستین شماره آن در پاییز 1387 و همزمان با کنگره هشتم بود. متاسفانه پس از چاپ 3 شماره از این مجله و اقدام برای دریافت امتیاز علمی- پژوهشی، اعضای وقت کمیسیون در وزارت بهداشت اشکالاتی غیرواقع بینانه به JIPA گرفتند و فصل نامه را از امتیاز علمی- پژوهشی محروم کردند. اما در همان زمان به مجلاتی مشابه این امتیاز داده شد.

با تغییر قانون مدت زمان انتصاب هیات مدیره های انجمن های تخصصی از 2 سال به 3 سال، هیات مدیره دوره پنجم 3 سال در این سمت باقی ماند تا سال 1389 که انتخابات دوره بعد صورت گرفت. در این سال نیز دکتر کاوه سیدان به ریاست هیات مدیره منصوب شدند. دکتر غلامرضا غزنوی، دکتر مجید ناصرخاکی و دکتر محمدحسن سالاری مجددا در هیات مدیره حضور داشتند و خانم دکتر لیلا صدیق پور و دکتر مهدی جوان برای نخستین بار وارد هیات مدیره انجمن شدند. دکتر لیلا صدیق پور بعنوان نخستین خانم در هیات مدیره انجمن پروتز شروع به فعالیت نمودند.

مقارن با کنگره سیزدهم انجمن در پاییز سال 1392، انتخابات دوره هفتم هیات مدیره با حضور پرشور 133 نفر از همکاران که خود برای انجمن های تخصصی بی سابقه است، در هتل المپیک تهران برگزار گردید. به موجب آن دکتر کاوه سیدان و دکتر غلامرضا غزنوی مجددا بعنوان رئیس و قائم مقام منصوب شدند. دکتر علی تاجرنیا، دکتر مرضیه علی خاصی و دکتر مهدی جوان به عنوان اعضای هیات مدیره و دکتر محمدحسن سالاری به عنوان بازرس انتخاب شدند.

 

منبع:  سایت انجمن علمی پروستودونتیست های ایران