معرفی تشکل‌های علمی و صنفی دندانپزشکی در کشور

چهارشنبه,8 فوریه, 2017 - 12:50

روابط عمومی- بالغ بر 15 تشکل‌های علمی و صنفی دندانپزشکی در کشور وجود دارد که سابقه برخی از آنها نزدیک به صد سال می باشد.
به گزارش دایوپارس، اولین انجمن‌ دندانپزشکی در سال ۱۳۰۳ با عنوان اتحادیه مرکزی دندان‌سازان ایران تشکیل شد و در حال حاضر ۱۴ انجمن علمی دندانپزشکی در ایران فعالیت دارند.
از تشکل‌های علمی و صنفی دندانپزشکی در ایران می توان به اتحادیه مرکزی دندان‌سازان ایران، سندیکای دندانپزشکان ایران،
کانون دندانپزشکان ایران، جامعه دندانپزشکی ایران، انجمن دندانپزشکی ایران، انجمن پروستودونتیست‌های ایران، انجمن متخخصان جراحی دهان فک و صورت ، انجمن متخخصان جراحی دهان فک و صورت، انجمن ارتودنتیست‌های ایران، انجمن اندودنتیست‌های ایران، انجمن رادیولوژی دهان، فک و صورت ایران، انجمن متخصصین دندانپزشکی کودکان ایران، انجمن علمی پریودنتولوژی ایران، انجمن متخصصین دندانپزشکی ترمیمی ایران و غیره اشاره کرد.
اتحادیه مرکزی دندان‌سازان ایران
اولین جمعیتی که در حوزه دندانپزشکی در ایران تشکیل شد، «اتحادیه مرکزی دندان‌سازان ایران» نام داشت که دکتر آرتین استپانیان سال ۱۳۰۳ آن را در تهران تأسیس کرد. این انجمن در آن زمان تا اندازه‌ای منشأ اثر بوده است، اما از فعالیت و سوابق کار آن هیچ اثر مکتوب و مستندی در دست نیست.
سندیکای دندانپزشکان ایران
بعد از تحولاتی که در امر آموزش عالی پیش آمد و در سال ۱۳۱۸ منجر به تشکیل دانشکده دندان‌سازی و سپس دندان‌پزشکی شد، دکتر محسن سیاح که فردی تشکیلاتی بود، عملاً دانشکده را که مقر ریاستش بود، ستاد تصمیم‌گیری در امور مربوط به این رشته اعم از آموزشی و حرفه‌ای قرار داد. دعوت اولیه جهت تشکیل یک جمعیت صنفی از طرف دکتر سیاح در آبان ماه ۱۳۲۲ انجام و جلسه‌ای در دانشکده دندانپزشکی تهران تشکیل شد و پس از آن سندیکای دندانپزشکان ایران در مهر ماه ۱۳۲۳ تحت شماره ۳۲ به ثبت رسید و رسمیت یافت.

کانون دندانپزشکان ایران
در سال ۱۳۲۹ در کنار فعالیت سندیکای دندانپزشکان ایران، تشکل تازه‌ای با عنوان کانون دندانپزشکان ایران تشکیل شد.

جامعه دندانپزشکی ایران
“جامعه دندانپزشکی ایران” اولین تشکل جامع و تشکیلاتی دندانپزشکی کشور بود که پس از تجربیات سندیکای دندانپزشکان و کانون دندانپزشکان، در ۲۴ دی ماه ۱۳۴۱ با همت ۱۰ تن از دندانپزشکان علاقه‌مند، پا به عرصه فعالیت‌های صنفی نهاد.
تاثیرگذاری جامعه دندانپزشکی ایران در حوزه سلامت و بهداشت دهان چنان چشمگیر بود که روز بنیان‌گذاری این تشکل در سال‌های پیش از انقلاب به نام روز دندانپزشکی گرامی داشته می‌شد. در این روز که بعد‌ها به هفته دندانپزشکی ارتقا یافت دندانپزشکان و دانشجویان دندانپزشکی با حضور در مدارس و مناطق محروم به ترویج آموزه‌های بهداشت دهان به کودکان و مردم می‌پرداختند.
انجمن دندانپزشکی ایران
فعالیت جامعه دندان‌پزشکی تا سال ۱۳۶۰، بدون رقیب ادامه داشت. در پاییز این سال و همزمان با برگزاری نوزدهمین کنگره علمی سالانه جامعه دندانپزشکی ایران، انتخابات هیأت مدیره جدید جامعه دندانپزشکی نیز برگزار شد. بعضی از کاندیدا‌ها که آرای مناسبی به خود اختصاص نداده بودند از جامعه کناره‌گیری کردند و ۱ سال بعد، “جامعه اسلامی دندانپزشکان” را پایه‌گذاری کردند. در سال ۱۳۶۲ گروهی از دندانپزشکان عضو جامعه اسلامی دندانپزشکان، «انجمن دندانپزشکی ایران» را به ثبت رسانده و فعالیت خود را آغاز کردند، اما در حضور پرقدرت جامعه دندانپزشکی، استقبالی از این تشکل نوپا نشد.
در گیرودار انحلال جامعه دندانپزشکی ایران و تلاش جوان‌های انقلابی برای ثبت یک تشکیلات جایگزین که با اهداف سیاسی، مذهبی آن ایام هماهنگ باشد، جمعی از مدیران جامعه دندانپزشکی که ادامه کار آن را غیرمحتمل می‌دانستند، تشکل جدیدی به نام “مجمع دندانپزشکان ایران” را معرفی کردند و با جلب نظر برخی مدیران دولت، برای آن مجوز انتخابات گرفتند. ایشان تلاش می‌کردند که تشکیلات سابقه‌دار دندانپزشکی کشور را با نامی نو زنده نگهدارند.

انجمن پروستودونتیست‌های ایران
انجمن پرستودنتیست‌های ایران در سال ۱۳۴۲ توسط دکتر جعفر دادمنش به عنوان آکادمی متخصصین پروتزهای دندانی، ثبت شده و سال ۱۳۵۴ به عنوان انجمن پروستودونتیست‌های ایران آغاز به کار کرد. این انجمن پرسابقه‌ترین انجمن تخصصی دندان‌پزشکی محسوب می‌شود.
انجمن متخخصان جراحی دهان فک و صورت
اولین فعالیت انجمن متخصص جراحی فک در سال ۱۳۵۳ آغاز و اولین مجمع عمومی آن در سال ۱۳۵۴ با حضور ۹ نفر از متخصصین برگزار شد.

انجمن ارتودنتیست‌های ایران
سابقه تأسیس انجمن ارتودنتیست‌های ایران به سال ۱۳۵۶ برمی‌گردد. اولین جلسه اجتماع متخصصین ارتودنسی ایران در تاریخ دی ماه ۵۶ به دعوت آقای دکتر علی‌اکبر بهرمان تشکیل شد. اساسنامه این انجمن در جلسات متعدد هیات مدیره تدوین و در تاریخ اردیبهشت ۵۷ به تصویب مجمع عمومی رسید.

انجمن اندودنتیست‌های ایران
انجمن اندودنتیست‌های ایران یک تشکل علمی و صنفی است که در تیرماه ۱۳۷۴ سنگ بنای این انجمن پایه‌گذاری شد.
انجمن رادیولوژی دهان، فک و صورت ایران
تقاضای تأسیس انجمن رادیولوژی در چهل و چهارمین جلسه کمیسیون انجمن‌های علمی گروه پزشکی مورخ ۲۳/ ۱۲/ ۷۸ مطرح و کلیات آن به تصویب نهایی رسید.
انجمن متخصصین دندانپزشکی کودکان ایران
این انجمن، پنجم اسفند ماه ۱۳۷۸ با ۴۰ عضو آغاز به کار کرد و در حال حاضر ۱۱۷ عضو رسمی دارد.

انجمن علمی پریودنتولوژی ایران
۲۵ فروردین ماه سال ۱۳۷۹ همزمان با تشکیل کنگره سالانه انجمن دندان‌پزشکی ایران تعدادی از پریودنتیست‌های شرکت کننده در جلسه‌ای ضرورت تشکیل انجمن پریودنتولوژی ایران را خواستار شدند و مورد تأیید قرار دادند.

انجمن متخصصین دندانپزشکی ترمیمی ایران
هیئت مؤسس انجمن متخصصین دندان‌پزشکی ترمیمی ایران در سال ۱۳۷۹ تشکیل شد و مقدمات تشکیل انجمن متخصصین دندان‌پزشکی ترمیمی ایران را فراهم آورد.

انجمن آسیب‌شناسی دهان، فک و صورت ایران
سال ۷۹ و درحالی که تعداد متخصصان آسیب‌شناسی دهان انگشت‌شمار بود، به همت دکتر اسماعیل یزدی یکی از پیشگامان علمی و صنفی دندان‌پزشکی که همزمان دارای در دو تخصص جراحی و آسیب‌شناسی دهان فک و صورت تحصیل کرده بود، انجمن پاتولوژی دهان پایه‌گذاری شد. در حال حاضر تعداد متخصصان آسیب‌شناسی دهان فک و صورت در ایران بیش از ۲۰۰نفر است.
انجمن دندانپزشکان عمومی ایران
درخواست تأسیس انجمن دندان‌پزشکان عمومی ایران، بعد از گذشت معرفی ۲ دوره از اعضاء مؤسس و عدم تائید صلاحیت بعضی از اعضاء آن، دوره سوم به اهتمام زنده یاد دکتر غلامحسین پویان، دکتر هوشنگ زرگداز، دکتر ایرج یزدان بخش، دکتر سید کاظم نیوی‌نژاد، دکتر ناصر محسنی جم و دکتر حسن نخجوانی به وزارت کشور ارائه شد و طبق قانون احزاب و انجمن‌های کمیسیون ماده ۱۰ وزارت کشور، بعد از تأیید و تصویب، انتخابات اولین دوره هیأت مدیره انجمن دندان‌پزشکان عمومی ایران در تاریخ ۱۳۷۹/۱۰/۱۶ برگزار و اسفندماه‌‌ همان سال، پروانه انجمن صنفی دندان‌پزشکان عمومی به نام دکتر حسن نخجوانی صادر شد و پس از گذشت بیش از ۱ سال، مجوز تأسیس انجمن علمی هم کسب و هیات مدیره انجمن صنفی به‌عنوان هیات مدیره انجمن علمی معرفی شد.
انجمن بیماری‌های دهان ایران
این انجمن سال ۱۳۸۲، با تلاش دکتر قائم مقامی، دکتر منصوریان و دکتر مهناز صاحب جمعی به عنوان یک انجمن علمی به تصویب وزارت بهداشت رسید و ریاست آن بر عهده خانم دکتر صاحب جمعی قرار گرفت. فعالیت عمده اعضای هیات مدیره این انجمن، شامل شناساندن این رشته و توانایی‌های متخصصین آن به وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی بوده است.
انجمن سلامت دهان و دندانپزشکی اجتماعی
انجمن سلامت دهان و دندان‌پزشکی اجتماعی ایران، آذر ماه سال ۹۰ با هدف برخورداری آحاد جامعه از سلامت دهان، حذف نابرابری‌ها در سلامت، اشاعه اخلاق پزشکی، تسهیل پیشرفت علمی و تخصصی دندان‌پزشکی از طریق پشتیبانی، آموزش، تحقیق و بهبود استاندارد‌ها به ثبت رسید. اعضاء هیات موسس این انجمن، آقایان دکتر هادی قاسمی، دکتر حسین حصاری، دکتر محمدرضا حامی، دکتر رضا یزدانی، دکتر فریبرز بیات، دکتر مهدی نصیبی و خانم دکتر زهرا سیدمعلمی هستند.

انجمن ایمپنتولوژی ایران

از اوائل دهه ۷۰ اندیشه تشکیل انجمن ایمپلنتولوژی توسط بزرگان رشته دندان‌پزشکی شکل گرفت. در این راستا چندین بار هئیت موسس‌هایی تشکیل شدند و اساسنامه‌هایی را تهیه کردند اما هر بار به دلیلی منحل شدند و کارشان را پیش نبردند. در سال ۷۸ نیز با شکل گیری کمیسیون انجمن‌های تخصصی وزارت بهداشت، مجددا هئیت موسس دیگری گرد آمدند و البته این بار نیز تشکیل انجمن به سرانجام نرسید.

شاید مهم‌ترین مشکل شکل گیری انجمن در دهه ۷۰ در این نکته بود که علم ایمپلنت رشته درسی نبود و در کوریکلوم آموزشی دانشگاه‌ها جای نداشت. بر طبق قانون وزرات بهداشت در آن سال‌ها باید رشته‌ای آکادمیک و تخصصی می‌بود تا اجازه تشکیل انجمن داده شود.
در ‌‌نهایت در سال ۱۳۹۰ سیزده نفر هئیت موسس از اساتید و پیشکسوتان علم ایمپلنتولوژی اساسنامه‌ای را به کمیسیون انجمن‌های تخصصی بردند و مجوز تشکیل انجمن را گرفتند.
انجمن علمی زیست مواد دندانی ایران
انجمن مواد دندانی، نوپا‌ترین انجمن دندان‌پزشکی ایران است که در سال ۹۲ با تشکیل مجمع عمومی و انتخابات هیات مدیره فعالیت خود را آغاز کرد.