مصاحبه اختصاصی با مهندس مینائی مدیر عامل شرکت دایوپارس/مشکلات و مسائل واردات کالاهای دندانپزشکی در ماه های اخیر

دوشنبه,6 آگوست, 2018 - 1:52

جناب آقای مهندس مینائی، ضمن تشکر از فرصتی که به ما اختصاص دادید، از جنابعالی به عنوان مدیر عامل بزرگترین شرکت دندانپزشکی کشور با بیش از 130 نفر پرسنل و 20 شعبه در سراسر کشور، درخواست داریم که به برخی از سوالات و ابهاماتی که این روز ها در ذهن دندانپزشکان عزیز  بدلیل شرایط پیش آمده، ایجاد شده است پاسخ بدهید.

1-  لطفا در خصوص نوسانات نرخ ارز و تأثیر آن بر حوزه دندانپزشکی کشور  توضیح دهید؟

در حال حاضر با توجه به تحریم های جاری و تحریم های در راه، شرایط کشور کاملاً غیر معمول و درحالت اضطرار و فورس ماژور قرار دارد که این شرایط در همه صنایع و اصناف قابل مشاهده است.

برخلاف اعلام دولت و بانک مرکزی مبنی بر عدم مشکل تأمین ارز در ماه های گذشته، واقعیت این است که کلیه شرکت ها و صنایع کشور از جمله صنایع پزشکی و دندانپزشکی مدت زمان طولانیست که در صف انتظار تخصیص ارز هستند و این در حالیست که سایرراه های انتقال ارز نیز بسته شده و امکان واردات بدون انتقال ارز و حواله وجود ندارد.

بسیاری از شرکت ها محصولاتشان در گمرکات کشور قرار دارد از جمله محصولاتی که در خطر فاسد شدن هستند به دلیل آنکه  متأسفانه به خیلی از شرکت ها علاوه بر عدم تخصیص ارز، اجازه ترخیص کالاهایشان از گمرک  نیز داده نشده است.

از سوی دیگر عملکرد نامناسب بانک مرکزی در مدیریت ارز دولتی موجب گردید خیلی از شرکت های پزشکی و دندانپزشکی همچنان منتظر ارز دولتی بمانند، در صورتیکه به خیلی از  کالاهای غیر ضروری مانند خودرو ارز دولتی اختصاص داده شده است.

در حال حاضر علت بحران و کمبود عرضه موجود در بازار، نه تنها در صنعت دندانپزشکی بلکه در تمامی صنایع، مشکلات واردات است، یعنی اگر امکان ارسال حواله از مبادی غیر بانک مرکزی، مانند دوره تحریم قبلی وجود داشت، شرکت ها از کانال صرافی و با ارز آزاد جهت پاسخگویی به نیاز مردم ارز را حواله کرده و موفق به ترخیص کالاهای خود می شدند ولی در حال حاضر به دلیل عدم امکان ارسال حواله غیربانکی، مجوز ترخیص را هم به شرکت ها نمی دهند و این باعث شده کالایی وارد کشور نشود و یا به مقدار ناچیز وارد شود

از این رو شرکت های دندانپزشکی هم از این قائده مستثنا نیستند و در حال حاضر بحرانی در صنف تأمین کنندگان و تولیدکنندگان کالاهای دندانپزشکی اتفاق افتاده است. شرکت دایوپارس نیز علی رغم داشتن چندین محموله در گمرک، تنها توانسته مقدار ناچیزی را ترخیص کند که این موضوع باعث شده که نتوانیم به حد کافی پاسخ گوی نیاز دندانپزشکان عزیز باشیم.

 

2-  با توجه به نوسانات ارزی و مشکلات پیش رو در خصوص تأمین اقلام، شرکت دایوپارس چه سیاستی را در این مورد در پیش گرفته است؟

طی دو ماه گذشته طبق استراتژی جدید شرکت دایوپارس به منظور تخصیص بهینه منابع و محصولات،  موجودی کلیه انبارهای شعبات را به دفتر مرکزی منتقل کردیم که بتوانیم کل موجودی را در تهران داشته باشیم و پس از دریافت سفارش از دندانپزشکان در شعبات ، کالا از تهران به شعبات ارسال و توسط کارشناسان به دست دندانپزشکان برسد.

با توجه به احتمال بدتر شدن اوضاع کشور در آینده نزدیک، شرکت موظف است با سیاست های جدید و برنامه ریزی دقیق تر، خود را برای شرایط سخت آماده نماید. در این راستا قطعاً شرایط فروش شرکت ها برای مشتریان مانند قبل منعطف نخواهد بود. درحال حاضر ما مجبور به جمع آوری مطالبات و به حداکثر رساندن نقدینگی بمنظور واردات و بالا بردن موجودی اطمینان، حداقل برای یکسال مصرف می باشیم. شرکت دایوپارس خود را موظف به ارائه خدمات به همه دندانپزشکان کشور می داند و بالاخص در شرایط حاضر منافع جمعی و بلندمدت کلیه دندانپزشکان را در نظر خواهد گرفت.

در حال حاضر باتوجه به محدودیت های تخصیص ارز از جانب دولت و مشکلات واردات، شرکت می بایستی موجودی کالا را طوری مدیریت نماید که نیاز بیش از 4هزار مشتری را تا حد مطلوبی تأمین نماید. لذا درحال حاضر از فروش تعداد بالای محصولات معذور است.

همچنین از یوزرهای قدیمی تر، اساتید و ادوایزرهای شرکت انتظار داریم در شرایط بحرانی کنونی درخواست شرایط فروش ویژه یا استثنا قائل شدن در تسویه بدهی ننمایند و همانند گذشته با درک شرایط حاضر ما را در حل مشکلات حمایت نمایند.

از کلیه دندانپزشکان تقاضا داریم با پرداخت بدهی خود حتی اگر قابل توجه نباشد، ما را در تأمین نقدینگی به منظور واردات هرچه بیشتر کالا و افزایش موجودی اطمینان برای شرایط سخت تر، یاری نمایند .

پیشاپیش از شرایط پیش آمده که منجر به نارضایتی برخی عزیزان گردیده است پوزش می طلبیم و درخواست داریم با همکاری بیشتر با کارشناسان شرکت و همراهی با استراتژی های اقتضایی برای مدیریت بحران به یکدیگر کمک کنیم تا شرکت بتواند در دوره بحران هم پاسخگوی نیازهای شما عزیزان باشد و امیدواریم این دوره زودتر تمام شود و وضعیت کشور به حالت عادی بازگردد.

3- با توجه به مواردی که در بالا فرمودید، آیا تغییری در رویه قیمت گذاری شرکت، اتفاق خواهد افتاد؟

قیمت کالاهای وارداتی شرکت دایوپارس با توجه به مبلغ حواله ارزی و محاسبه قیمت تمام شده، اعلام  می شود، لذا ما در ارتباط با بحث قیمت گذاری باید منتظر شرایط جدید باشیم. از هفته گذشته اعلام شد که با توجه به محدودیت های ارزی احتمالاً  تخصیص ارز به کالاهای دندانپزشکی متوقف شود که در این صورت شرکتها مجبور خواهند بود که با ارز آزاد کالاهای خود را وارد کنند که قطعا منجر به افزایش قیمت قابل توجه کالاها می گردد

4- با در نظر گرفتن شرایط موجود، به نظر شما شرکت های تأمین کننده و دندانپزشکان به چه نحوی می توانند از این مرحله بحرانی با کمترین هزینه عبور نمایند؟

در نگاه مدیریت ارشد سازمان دایوپارس، دندانپزشکان و شرکت، شرکای تجاری یکدیگر هستند که با همکاری و همدلی و ارائه خدمات با کیفیت بالا به بیماران، موجب رشد و ایجاد ارزش افزوده برای یکدیگر می شوند

در واقع همه ما سوار بر یک کشتی هستیم و درآمد همه ما از طرف بیمار تأمین می شود، لذا هدف ما در نهایت کسب رضایت بیمار است

اگر همه ما این نگاه را داشته باشیم، نه تنها خیلی از سوءتفاهم ها ایجاد نمی شود، بلکه با همکاری و همدلی بیشتر بین دندانپزشکان و شرکت ها، تأثیر بحران ناشی از تحریم ها را در کسب و کارمان به حداقل می رسانیم. در حال حاضر از  دندانپزشکان عزیز انتظار می رود که  در درجه اول شرایط کشور را درک کنند و با سعه صدر بیشتر با شرکت های واردکننده همکاری داشته باشند

 

5- چه نوع سیاست های حمایتی از مراجع قانونی و دولتی می تواند باعث تسهیل در امور و گذر از این مرحله باشد؟

به هر حال دندانپزشکی و پزشکی جزو نیازهای اولیه حیاتی مردم و کشور است. ما از دولت و مراجع تصمیم گیرنده انتظار داریم که ارز و منابع موجود را درست تخصیص دهند و مسائلی که در این چند هفته اخیر شاهد آن بودیم را مدیریت کنند و ارز محدود را به کالاهای غیرضروری مانند خودرو، موبایل، لوازم خانگی و غیره اختصاص ندهند. اولویت کشور، اولویت سلامت است و کالاهایی که مستقیم با سلامت مردم در ارتباط است باید در اولویت تخصیص ارز و تسهیل در امر واردات قرار گیرد

6-به نظر شما افـزایش نرخ ارز که منجر به افزایش قیمت تمامی کالاهای وارداتی شده است، چه تأثیری در بازار ایمپلنت کشور و تقاضای مردم می تواند داشته باشد و آیا اینکه در آینده نزدیک شاهد کاهش مراجعات مردم به مطب ها خواهیم شد؟

قطعا وقتی که محصولات دندانپزشکی از جمله ایمپلنت با افزایش قیمت همراه می شوند، هزینه تمام شده برای دندانپزشکان هم افزایش پیدا خواهد کرد، ولی در خصوص چگونگی افزایش تعرفه های دندانپزشکی باید انجمن های دندانپزشکی و صاحبان آن حوزه، اظهار نظر کنند

باور من بر این است که افزایش قیمت ها قطعاً بر تقاضای مراجعه کنندگان به مطب های دندانپزشکی تأثیر خواهد داشت. برآورد کلی این است که با توجه به افزایش هزینه ها و تعرفه ها، قطعاً تقاضا برای درمان های غیرضروری کم خواهد شد و بیشتر مراجعه مردم فقط برای درمان های ضروری خواهد بود

 

با تشکر از مصاحبه شما. امیدوارم که با تصمیم گیری مدیران ارشد کشور بتوانیم این بحران را پشت سر بگذاریم و مسایل و مشکلات ملی حل و فصل شود و کشورمان در شرایطی که لایق هموطنان عزیزمان است قرار گیرد