عمر ایمپلنت های دندانی

سه‌شنبه,30 جولای, 2019 - 2:51

دایوپارس- ایمپلنت های دندانی در طولانی مدت و برای سالها با موفقیت بسیار بالایی همراه بوده اند. در گزارش های متعدد، موفقیت و ماندگاری بیش از ۳۵ سال گزارش شده است. در گزارش های دهه اخیر، بیش از ۹۰ درصد ایمپلنت ها پس از گذشت ۱۰ سال با موفقیت بسیار بالایی روبرو بود و در عملکرد آنها هیچ اشکالی وجود نداشت.

به گزارش دایوپارس، موفقیت طولانی مدت ایمپلنت به میزان مراقبت های بیمار و رعایت بهداشت بستگی دارد. مراجعات منظم و درمان های نگهدارنده (مانند جرم گیری و غیره) توسط دندانپزشک برای موفقیت و سلامت ایمپلنت ضروری است. بدیهی است استفاده از مسواک و نخ دندان و وسایل کمک بهداشتی مخصوص ایمپلنت بر سلامت و حفظ آن مؤثر است.

در اطراف ریشه دندان ها الیاف نازکی هستند که ریشه دندان را به استخوان اطراف متصل می کنند و یکی از مهمترین عملکرد آنها تحمل فشارهایی است که به دندان وارد می شود. به همین دلیل هنگام جویدن، حس فشار به خوبی، در دندان طبیعی درک می شود.

در اطراف ایمپلنت این الیاف وجود ندارند در نتیجه احساس جویدن و فشار روی آن نسبت به دندان طبیعی متفاوت است.

مشکلات متعددی ممکن است رخ دهد که البته قابل پیشگیری، کنترل و یا درمان خواهد بود.

تحلیل استخوان ممکن است در اطراف ایمپلنت رخ دهد. به همین دلیل مراجعات منظم به دندان پزشک، رعایت بهداشت و کنترل های دقیق می تواند از وقوع آن جلوگیری کند. همچنین در صورتی که تحلیل استخوان پس از درمان در حال گسترش باشد در این جلسات مراجعه و کنترل، درمان می شود.

ایجاد عفونت اطراف ایمپلنت معمولا بدلیل عدم رعایت مناسب بهداشت دهان می باشد.

ایمپلنت

ایمپلنت

 

برای پیشگیری از عفونت، علاوه بر رعایت بهداشت دهان فردی، با جلسات منظم مراجعه به دندان پزشک و انجام جرم گیریهای دوره ای می توان از بروز آن جلوگیری نمود.

از دست رفتن ایمپلنت: به دلایل مختلف (عفونت و …)، امکان عدم موفقیت ایمپلنت و از دست رفتن آن وجود دارد. گاه استئواینتگریشن ایمپلنت رخ نمی دهد. که در این حالت می توان با یک ایمپلنت جدید درمان را تکرار نمود.

شکستگی ایمپلنت: به ندرت شکستگی و ترک در بدنه ایمپلنت رخ میدهد کمتر از یک درصد.

این مشکل معمولا در افرادی که نیروی جوندگی زیادی دارند و یا دارای برخی عادات فکی و جوندگی نامناسب (مانند دندان قروچه) هستند و یا مواد غذایی بسیار س خت را با دندان های خود میشکنند، ممکن است رخ دهد.

مشکلات مربوط به پروتزها و رستوریشنها ( روکش ها): ممکن است سرامیک و چینی روی روکش ها بشکند.

شکستگی های کوچک و لب پر شدگی سرامیک و چینی روکش شایع تر است چرا که فشارهای جویدن در دندان تا حدی با وجود الياف اطراف ریشه دندانها تحمل و متعادل می شود؛ ولی در ایمپلنت این فشارها به روکش، ایمپلنت و استخوان اطراف وارد می شود.

در کمتر از ۱۰ درصد موارد ممکن است شکستگی روکش، شل شدن پیچ اباتمنت، یا درآمدن روکش ویا شکستگی بریج رخ دهد که  این مشکلات معمولا در افرادی دارای دندان قروچه رخ میدهد.