بخش چهارم آشنایی با درمان های پزشکی؛

دهانشویه چگونه به بهداشت دهان و دندان کمک می کند؟

یکشنبه,18 آگوست, 2019 - 1:48

دایوپارس- همانطوری که قبلا گفتیم میکروب ها متصل به سطح دندان ها عامل ایجاد پوسیدگی و بیماری های لثه می باشند و یکی از راه های مقابله با آنها برداشتن آن از روی سطح دندان به کمک مسواک یا نخ دندان است.راه دیگری که می توان با آن جلوی فعالیت تخریبی میکروب ها را گرفت استفاده از دهانشویه های ضد میکروبی (mouth wash) است.

این دسته از مواد به طریقه ی شیمیایی با مکانیزم های گوناگون با میکروب های دهان مبارزه نموده و در کنار مسواک زدن و نخ دندان به حفظ بهداشت دهان کمک می نمایند.

شایان توجه است که دهانشویه ها به تنهایی قادر به حفظ سلامت دندان ها و جلوگیری از ایجاد بیماری های لثه نیستند و استفاده از آنها هرگز جای دو روش اصلی یعنی مسواک زدن و کشیدن نخ دندان را نمی گیرد.

چند نوع دهانشویه وجود دارد و کدام یک بهتر است؟

به طور کلی دهانشویه دو نوع هستند ضدمیکروبی (anti microbial) و دهانشویه ی فلوراید.

هر دو نوع آنها برای جلوگیری از ایجاد پوسیدگی دندان مفیدند با این تفاوت که نوع ضد میکروبی آن روی میکروب های عامل بیماری لثه نیز موثر است و در بسیاری موارد حین درمان بیماری های لثه تجویز می گردد.

توجه شود برخی از دهانشویه ها دارای عوارض جانبی همچون تغییر رنگ دندان ها و تغییر حس چشایی می باشند.

بنابراین پیش از مصرف درباره نوع دهانشویه و تعداد دفعات استفاده از آن با دندانپزشک خود مشورت نمایید.

 

دهانشویه

آیا دهانشویه کردن آب نمک واقعا مفید است؟

به دلیل احتمال آسیب دیدن بافت لثه با استفاده نامناسب از آب نمک بهتر است به جای آن از دهانشویه های مناسب موجود در بازار استفاده نمایید.

ترتیب مناسب برای اعمال بهداشتی دهان کدام است؟ اول مسواک بعد نخ دندان یا بالعکس؟

سوال شایعی است که در طول سالها مراجعین می پرسند این است که ترتیب مسواک زدن و نخ دندان کشیدن کدام است؟ در واقع تفاوت چندانی در این مورد وجود ندارد و مهم انجام منظم آن با دقت و به روش مناسب است. با این حال توصیه هایی مبنی بر استفاده از نخ دندان پیش از مسواک زدن وجود دارد و در صورت تمایل در آخر از دهانشویه استفاده می شود.

پس ترتیب مناسب تر بدین صورت خواهد بود: نخ دندان، مسواک، و دهانشویه.

آیا جویدن آدامس برای دندان هامفید است؟

بله! جویدن آدامس چندین مزیت دارد؛ با جویدن آدامس ترشح بزاق افزایش می یابد که این خود به تمیز شدن مکانیکی دندان ها کمک می کند و از طرفی بزاق حاوی آنزیم های مفید علیه باکتری های دهان است که روی هم رفته می توانند جلوی ایجاد پوسیدگی دندان را بگیرد.

از طرف دیگر خود آدامس هم به تمیز کردن سطوح دندان ها و بیرون آوردن تکه های غذایی کمک می نماید.

  از چه نوع آدامسی استفاده کنم؟

توصیه عموم دندانپزشکان استفاده از آدامس های فاقد قند (Sugar free) است. زیرا همانطوری که قبلا گفته شد قند ماده ی محبوب برای باکتری های پوسیدگی زا است.

آدامس های Sugar free که امروزه در بازار هستند اغلب دارای ماده ای به نام Xylitol میباشند که باکتریها قادر به استفاده از آن نیستند و بدین ترتیب تا حدود زیادی فعالیت پوسیدگی زایی میکروب ها را کاهش می دهد.

 

دهانشویه

“برگرفته از کتاب آشنایی با درمان های دندانپزشکی- پاسخ به 101 پرسش متداول مراجعه کنندگان به کلینیک های دندانپزشکی”