دندانپزشکی دیجیتال چیست؟

یکشنبه,23 سپتامبر, 2018 - 5:36

دایوپارس- دنیای امروز لحظه به لحظه درحال تغییر و پیشرفت است ، تغییرات سازنده ای که می توانند هر روند سنتی را به سمت روندی دقیق تر هدایت کنند، اشتباهات را کاهش دهند و نتایج را بهینه کنند.

به گزارش خبرنگار دایوپارس، این تغییرات و پیشرفت ها شامل حوزه پزشکی و دندانپزشکی هم می شود ، که از جمله این تغییرات، دیجیتالی شدن روند جراحی های دندانپزشکی می باشد.

در صنعت دندانپزشکی، دیجیتالی شدن حوزه های مختلفی را تحت تأثیر قرار داده است که از آن جمله می توان به سیستم های راهنمای جراحی در دندانپزشکی اشاره نمود.

سیستم های راهنمای جراحی که از آن ها به عنوان navigation نام برده می شود، غالبا مواردی مانند قالبگیری دیجیتال با اسکنرهای داخل دهانی، چاپگر های سه بعدی و ماشین های فرز را جای داده اند .

زمانی که صحبت از یک سیستم   navigation می شود، دیجیتالی شدن فرآیند می تواند عرصه های مختلفی مانند ورودی اطلاعات بیمار شامل قالبگیری دیجیتال و CBCT، پردازش اطلاعات ورودی و برنامه ریزی های طرح درمان با استفاده از نرم افزارهای طراحی دندانپزشکی و خروجی های نهایی فرآیند مانند پرینترهای سه بعدی و ماشین های فرز را در بر گیرد.

در هر یک از عرصه های مورد اشاره، دیجیتال شدن به سهولت و سرعت فرآیندها و بهبود دقت خروجی ها منجر شده است. در ابتدا قالب گیری دیجیتال انجام می شود (از بیمار اسکن داخل دهانی گرفته می شود) ، فایل اسکن شده به لابراتوار و نرم افزار های خاصی ارسال می گردد ، با CBCT ادغام شده و یک مدل فول آناتومیک با تمام ویژگی های فک بیمار را ایجاد می کند، سپس طراحی های مورد نیاز انجام شده و فایل های طراحی به تجهیزات پیشرفته تولید کننده شامل چاپگر سه بعدی ، کوره ، ماشین های فرز چند محوره ارسال می شود و در نهایت گاید جراحی، قطعات  پروتزی، کاستومایز اباتمنت یا سایر قطعات طراحی شده را با دقت بیشینه تولید می نمایند.

 

نرم افزار های راهنمای جراحی (NAVIGATION)

نرم افزار های نویگیشن جراحی ، سیستم های راهبری هستند که امروزه در جراحی تمام ارگان های بدن دارای کاربردهای مختلفی هستند ، جراحی های نویگیشن مغز و اعصاب ، ستون فقرات و … از جمله این سیستم های راهنما هستند.

در بحث دندانپزشکی دیجیتال ، سیستم های نویگیشن جراحی دندانپزشکی نقش مهمی را ایفا می کنند ، به طور کلی هدف استفاده از نویگیشن، رسیدن به نتایجی دقیق تر و بهتر در کاشت ایمپلنت ، پرهیز از آسیب رسانی به بافت ها ، کاهش طول درمان و ویزیت بیمار از دندانپزشک است .