بخش دوم آشنایی با درمان های پزشکی؛

آیا نخ دندان کشیدن الزامی است؟

پنج‌شنبه,15 آگوست, 2019 - 9:17

دایوپارس- هر دندان با دو دندان در جلو و عقب خود مجاور است (بجز دندان آخر) که طی مسواک زدن تمیز نمی شوند، در حالی که میکروب های دهان به راحتی در آنجا تکثیر پیدا کرده و بیماری لثه و پوسیدگی ایجاد می نمایند.

 

می توان گفت شایع ترین مکان برای شروع بیماری لثه همین فضاهای بین دندانی است. همچنین این مکانها فضای شایعی برای ایجاد پوسیدگی های عمیق روی دندان هستند که به سادگی از چشمان شما و حتی دندانپزشک مخفی می مانند.

 

بنابراین یکی از مهمترین بخش های رعایت بهداشت دهان تمیز کردن فضاهای بین دندانی است. وسیله ی معمولی که برای این کار مورد استفاده قرار می گیرد نخ دندان است. البته دستگاه های آب فشان مسواک های بین دندانی نیز قابل استفاده اند که مورد استفاده آنها به صلاحدید دندانپزشک خودتان است.

 

نخ دندان

 

 

آیا کشیدن نخ دندان باعث آسیب دیدن دندان ها و افتادن فاصله بین آنها می گردد؟

 

متاسفانه باور غلط رایج در مورد نخ دندان این است که استفاده از آن باعث آسیب به لثه و ایجاد فضا بین دندان ها می شود. در حالی که نخ دندان هرگز قادر به ایجاد فاصله بین دو دندان نخواهد بود و نخ دندان در صورتی که صحیح استفاده شود آسیبی به لثه هم نمی رساند.

 

خونریزی لثه حین کشیدن نخ دندان و مسواک به چه معنی است؟

 

لثه طبیعی و سالم حین کشیدن نخ دندان و مسواک زدن هرگز دچار خونریزی نمی شود. در صورتی که بدنبال این دو کار خونریزی مشاهده نمایید نشانه بیماری لثه میباشد که حتما باید به دندانپزشک مراجعه نمایید.

 

نخ دندان

 

 

متاسفانه برخی مراجعین ابراز می دارند که بدنبال مشاهده خونریزی از لثه حین کشیدن نخ دندان با مسواک اقدام به ترک این کار کردند. در حالی که تحت هیچ شرایطی ترک اعمال بهداشتی توصیه نمی گردد.

 

“برگرفته از کتاب آشنایی با درمان های دندانپزشکی- پاسخ به 101 پرسش متداول مراجعه کنندگان به کلینیک های دندانپزشکی”