آفت دهان چیست؟

یکشنبه,23 سپتامبر, 2018 - 5:09

دایوپارس- آفت یک زخم دهانی در منطقه زبان، گونه ها ویا لثه ها می باشد و این عارضه در خانم ها شایع تر است. علت اصلی آفت هنوز مشخص نیست.

به گزارش خبرنگار دایوپارس، در آفت های مکرر معمولا ریشه هایی از سابقه خانوادگی دیده می شود اما از علل دیگر آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. صدمه خوردن (تروما) میتواند منجر به آفت شود. این صدمه می تواند از یک مسواک زدن شدید تا ضربه حین تمرینات ورزشی، انجام اعمال دندانپزشکی یا استفاده از دست دندان یا براکتها و وسایل اورتودنسی متفاوت ایجاد شود.
2. کمبود بعضی عناصر در بدن مانند ویتامین B12 ، اسید فولیک و یا آهن
۳. اختلالات هورمونی بعضا در خانم هایی که قرص های پیشگیری از بارداری استفاده می کنند دیده شده است. در دوران قاعدگی در خانمهای مستعد نیز آفت شایع است.
۴. خمیر دندانهای حاوی سدیم لوریل سولفات نیز می توانند عاملی برای آفتهای دهانی باشند.
۵. ژنتیک
۶. بعضی داروها مثل داروهای جایگزین نیکوتین که برای ترک سیگار استفاده می شود یا ضد التهاب های غیر استروییدی مثل ایبوپرفن نیز میتوانند منجر به آفت شوند.
۷. آلرژی به بعضی مواد غذایی نیز میتواند عاملی برای آفت دهانی باشد.
۸. بعضی سندرمهای خاص مثل سندرم بهجت، بیماری سلیاک، بیماری کرون و یا عفونت HIV نیز می توانند زخمهای دهانی شبیه آفت را منجر شوند.

 

آفت دهان

 

پیشگیری و درمان:

در درمان آفت، هدف، کنترل درد، کوتاه کردن مدت زمان لازم برای بهبود ضایعات قبلی و جلوگیری از ایجاد ضایعات جدید است. در واقع آفت، درمان قطعی ندارد. در تمام موارد درمانی، ابتدا باید عامل زمینه ای را شناخته و قطع کنیم و بهداشت دهانی را کاملا رعایت کنیم. توجه داشته باشید جهت درمان آفت مکرر خود باید به یک دندانپزشک و یا متخصص پوست مراجعه نمایید تا با توجه به شرایط مخاطی و آزمایشات شما، بهترین درمان را به شما پیشنهاد کنند.