ایمپلنت اوردنچر یا دست دندان کامل بر پایه ایمپلنت را در یک روز دریافت کنید.

ایمپلنت اوردنچر یا دست دندان کامل بر پایه ایمپلنت

شنبه,31 آگوست, 2019 - 9:50

بی دندانی کامل زمانی اتفاق می افتد که افراد تمامی دندان های یک فک یا هر دو فک خود را ازدست داده اند. چند روش درمانی برای این افراد پیشنهاد می شود .

ساده ترین و ارزانترین راه جایگزینی دندان ها ساخت دست دندان کامل متحرک است.دندان های مصنوعی  متحرک به راحتی از دهان خارج می شوند و استفاده و نظافت آن برای افراد بسیار راحت است.

اگرچه چون تکیه گاه دست دندان روی لثه می باشد ،  بیشترین فشار را بر روی لثه و استخوان فک ایجاد میکند و به مرور زمان موجب تحلیل و فرسایش استخوان فک می شود. از سوی دیگر زمان صحبت کردن و غذا خوردن به هیچ عنوان حس دندان طبیعی به بیمار نمی دهد و در مراحل اولیه استفاده می تواند با درد و خارش همراه باشد. نکته قابل توجه دیگر اینکه، پروتز های متحرک دندانی اوردنچر یا دست دندان کامل مصنوعی کاملا متحرک باید هر پنج تا هفت سال تعویض شود.

پس بهترین راه جایگزین کردن دست دندان کامل مصنوعی کاملا متحرک چیست؟

واقعیت این است که ایمپلنت های دندانی بهترین جایگزین  دندان های از دست رفته می باشد. در بی دندانی کامل چند روش درمان ایمپلنت وجود دارد که تفاوت آنها در  تعداد ایمپلنت و محل قرار گیری آن ها  می باشد. زیرا محل قرار گیری ایمپلنت و تعداد آن تاثیر مستقیمی رو ی تقسیم نیروها روی پایه ایمپلنت  خصوصا هنگام عمل جویدن دارد، برای مثال دنچر هایی با تکیه گاه دو ایمپلنت بار زیادی روی لثه دارند و همچنان می توانند خطری برای ایجاد تحلیل استخوان به شمار بیایند، ضمن اینکه با ثبات کمی که دارند می توانند باعث ایجاد حرکت الاکلنگی در فضای دندان شوند .
در مقابل دنچرهایی حداقل با دو عدد ایمپلنت در فک پایین و چهار ایمپلنت در فک بالا چه به لحاظ ظاهری چه به لحاظ عملکردی محکم تر، زیباتر و با ثبات بیشتری خواهند بود.

 

مزیت های کاشت ایمپلنت در مقابل پروتز های کاملا متحرک ، حفظ بافت لثه و استخوان ، شباهت زیاد به ساختار دندان طبیعی، جویدن راحتتر غذا و زیبایی ظاهری می باشد.

در این نوع پروتز ها ، متخصصین می تواند در صورت تشخیص و نیاز پروتز را که با پیچ هایی به پایه ایمپلنت وصل شده اند خارج ، ترمیم و مجددا در ناحیه مورد نظر قرار دهد.

 

اگر چه  این روش در صورتیکه لثه و استخوان در وضعیت خوبی قرار داشته باشند، بهترین روش ممکن است اما، انجام عمل جراحی به روش سنتی برای کاشت این تعداد ایمپلنت می تواند برای افراد به لحاظ روحی و جسمی بسیار  آزار دهنده باشد. برای کاشت ایمپلنت به روش سنتی عموما لثه برش خورده و با توجه به انجام بخیه زمان زیادی برای اتمام جراحی صرف می شود. هرچه تعداد ایمپلنت ها بیشتر شود، حجم برش و بخیه بیشتر شده و در نتیجه زمان صرف شده نیز بیشتر می شود. از سوی دیگر ، خونریزی، درد و التهاب در این نوع جراحی زیاد می باشد.

متخصصها همواره به دنبال راه حلی بوده اند که بتوانند کاشت ایمپلنت را برای خود و بیمارشان راحتتر و از طرفی با ضریب اطمینان بیشتری انجام دهند. در سال های اخیر، با ظهور دندانپزشکی دیجیتال در حوزه ایمپلنت تحت عنوان DIONavi  یا ایمپلنت یک روزه ، کاشت ایمپلنت با دقت بسیار بالایی انجام میگیرد. همانطور که از نام ایمپلنت دیجیتال پیداست ، دقت کاشت ایمپلنت در این روش به لحاظ محاسبات بسیار پیچیده و دقیق در نرم افزار های طراحی ویژه ایمپلنت، بسیار بالا بوده و موفقیت کاشت و نگهداشت ایمپلنت را تا حد زیادی افزایش داده است.

یکی از چالش ها یی که متخصصان پروتز در خصوص پروتز های دندانی کامل بر پایه ایمپلنت با آن مواجه می شوند  ، زاویه کاشت ایمپلنت در بی دندانی های کامل است. پس از اینکه جراح یا متخصص پایه ایمپلنت را درون استخوان قرار می دهد، بیمار برای دریافت روکش ایمپلنت به متخصص پروتز مراجعه میکند. در صورتیکه زوایای ایمپلنت کاشته شده در مسیر مناسب قرار نگیرد، روکش نهایی به خوبی و زیبایی نمی تواند ساخته شود.برای حل این موضوع ایمپلنت دیجیتال به کمک  دندانپزشک و متخصص آمده است. بدین معنی که با وجود امکان طراحی روکش پیش از عمل جراحی در نرم افزار های  طراحی ایمپلنت ، نشست دقیق روکش نهایی در بهترین وضعیت ضمانت می شود.

به جز دقت بسیار بالا ی کاشت ایمپلنت های فوری ، عدم نیاز به برش و بخیه و در نتیجه آن کاهش میزان خونریزی و التهاب ، زمان جراحی را بسیار کاهش میدهد و در این روش بیمار احساس راحتی بیشتری خواهد داشت.